بررسی نقشه سیم‌کشی میکروسوئیچ در مدل‌های مختلف لباسشویی

۳ بازديد

✅ مقدمه

یکی از مهم‌ترین مراحل نصب یا تعویض میکروسوئیچ لباسشویی، شناخت صحیح سیم‌کشی آن است. اتصال اشتباه حتی می‌تواند باعث سوختن برد شود. در این مقاله، نقشه‌های رایج سیم‌کشی میکروسوئیچ را بررسی می‌کنیم و به شما کمک می‌کنیم تا با مدل‌های مختلف آشنا شوید. برای آشنایی بیشتر با میکروسوئیچ لباسشویی اینجا کلیک کنید.


✅ ساختار کلی سیم‌کشی میکروسوئیچ

اغلب میکروسوئیچ‌ها دارای ۳ پایه هستند:

  1. COM (مشترک – مشترک بین ورودی و خروجی)

  2. NO (Normally Open – در حالت عادی باز)

  3. NC (Normally Closed – در حالت عادی بسته)

برد لباسشویی معمولاً با توجه به نوع قفل، یکی از این خروجی‌ها را فعال می‌کند.


✅ انواع مدار میکروسوئیچ بر اساس برندها

۱. ال جی (LG)

  • اغلب دارای میکروسوئیچ الکترومغناطیسی

  • سیم‌های برق ورودی → به پایه COM و NO

  • سیم قفل درب → از طریق برد فعال می‌شود

  • معمولاً دارای سوکت ۳ سیمه

۲. سامسونگ

  • مدار ساده‌تری دارد

  • از سوکت ۲ یا ۳ سیمه استفاده می‌کند

  • بعضی مدل‌ها دارای قفل تأخیری هستند (قفل پس از چند ثانیه فعال می‌شود)

۳. آاگ (AEG) / بوش (Bosch)

  • معمولاً سیم‌کشی پیچیده‌تری دارند

  • میکروسوئیچ‌های چندمرحله‌ای با قفل حرارتی

  • دارای سوکت‌های خاص با رنگ‌بندی استاندارد

۴. برندهای ایرانی (اسنوا، پاکشوما، آبسال و...)

  • مدار ساده و معمولاً ۲ سیمه

  • بیشتر مدل‌ها فقط قطع و وصل ساده انجام می‌دهند

  • قابلیت جایگزینی راحت‌تر با مدل‌های مشابه


✅ نمونه نقشه سیم‌کشی ساده (مدار تک‌پل)

 
برد برق + ———→ COM (پایه مشترک) ↘ NO ———→ ورودی برد فرمان

در این مدار، زمانی که درب بسته می‌شود، جریان از COM به NO منتقل شده و برد متوجه بسته بودن درب می‌شود.


✅ نمونه نقشه برای مدل دارای قفل حرارت

 
L —→ مقاومت قفل (A) N —→ میکروسوئیچ خروجی (B) برد فرمان —→ پایه سیگنال (C)
  • جریان از L وارد می‌شود، مقاومت گرم می‌شود → درب قفل می‌ماند

  • سیگنال از طریق پایه C به برد ارسال می‌شود (تأیید بسته بودن درب)


✅ نکات کلیدی هنگام بررسی یا تعویض سیم‌کشی

  • همیشه دستگاه را از برق جدا کنید

  • از دفترچه فنی یا برچسب روی میکروسوئیچ کمک بگیرید

  • رنگ‌بندی سیم‌ها را یادداشت یا عکس بگیرید

  • سیم‌ها را به پایه اشتباه نزنید (خطر سوختن برد یا قفل نشدن درب)

خط یک متروی تهران به سرویس‌دهی کامل بازگشت

۲ بازديد

قائم‌مقام عملیات شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه از بازگشت کامل سرویس‌دهی در خط یک مترو از ساعت ۱۴ امروز، جمعه ۳ مردادماه خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، رضا حشمتی قائم‌مقام عملیات شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه ضمن قدردانی از بردباری و همراهی شهروندان، به‌ویژه مسافران محترم خط یک در طول اجرای عملیات عمرانی، افزود: از ساعت 14 امروز، سرویس‌دهی در خط یک بدون هیچ‌گونه محدودیتی از سر گرفته می‌شود و تمامی ایستگاه‌ها در این مسیر آماده ارائه خدمات کامل، ایمن و پایدار به شهروندان عزیز هستند.

وی با اشاره به اینکه طبق برنامه‌ریزی اولیه قرار بود این عملیات تا پایان روز جمعه ادامه یابد، تأکید کرد: با همت و تلاش شبانه‌روزی همکاران فنی و عملیاتی و به‌منظور بازگشت سریع‌تر به چرخه خدمت‌رسانی به شهروندان، این عملیات عمرانی زودتر از موعد به پایان رسید و خط یک، پیش از زمان پیش‌بینی‌شده، به بهره‌برداری کامل بازگشت.

حشمتی ادامه داد: این عملیات، گامی اساسی در راستای ارتقا سطح ایمنی، افزایش پایداری شبکه و بهبود کیفیت خدمات حمل‌ونقل ریلی به‌شمار می‌رود. خط یک که بیش از 20 سال از آغاز بهره‌برداری آن می‌گذرد، نیازمند نوسازی‌های بنیادی است که با برنامه‌ریزی دقیق و اجرای گام‌به‌گام در حال انجام است.

قائم‌مقام عملیات مترو با بیان اینکه هدف اصلی، تکمیل این پروژه تا پایان تابستان سال جاری است، گفت: با شروع مهرماه و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها که مطابق تجربه سال‌های گذشته با افزایش چشم‌گیر مسافران مواجه خواهیم شد، تلاش داریم تا بتوانیم با تمام ظرفیت، خدماتی ایمن، منظم و باکیفیت به شهروندان محترم ارائه دهیم.

حشمتی در پایان از مسافران درخواست کرد: از این پس تا پایان شهریورماه، روزهای تعطیل و پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌های هر هفته، محدودیت‌های احتمالی در سرویس‌دهی نیمه جنوبی خط 1 را مد نظر قرار داده و طبق آن برای سفرهای خود برنامه‌ریزی کنند.